tisdag 1 februari 2011

Tre goda utomeuropeiska ölsorter!

1 Quilmes, Argentina
Jag har aldrig druckit så mycket öl på så kort tid som i Argentina. Och anledningen är uteslutande Quilmes Jag visste att det inte skulle bli så lätt att få tag på denna öl hemma i Sverige så jag var bara tvungen att hinka så mycket jag kunde innan jag skulle hem. Visst blev det ett par extra kilon buksvål under de månaderna jag var där men man får väl skylla lite på det goda köttet också. Quilmes är mycket lättdrucken vilket är perfekt under de varma sommarmånaderna på Pampas. Man klämmerr en Quilmes ungefär lika snabbt som en vanlig 33 cl. Norrlandsguld vid normal konsumptionstakt, men bara om man köper den förra i enlitersflaskor!
Quilmes är absolut godast till en fet Bife de Lomo grillad utomhus en sommarkväll i Anderna efter en hård dags arbete med lokala gauchos...

2. 11º Kingway draft, Kina 
En hong kong producerad öl som ostadigt guidat mig genom de flesta av den här konstant vibrerande stadens bardistrikt. Den här ölen är en ljus lager med lite touch av rissmak. Jag tror den är rätt stark för det behövdes inte  mycket innan den gav effekt (kan iofs ha varit resultat av uttorkning pga tidigare dagars intensivt festande). En av de absolut coolaste ölinköpen var på ett lokalt hak med fruktansvärd kareoke och mycket bizarra lekar och spel... där beställde man in en stor hink med is, fullproppad med öl. Det var jättebilligt och man behövde inte kalla på bartendrarna för att få in en ny... de var ju med i spelen och had einte tid med sånt trams ändå!

3.Rolling Rock, USA
Ja den är amerikansk, Ja, den är blek och visst, den ÄR blaskig... men herregud vad god den är! Jag reser mest till USA på sommaren och det blir gärna varmt som 17. Finns inget som släcker törsten bättre än Rolling Rock och av någon skum anledning så fungerar precis lika bra till grill-middagen. Dessutom har flaskan en typ av kapsyl skruvkork... Inga trasiga tänder, tillbucklade snusdosor eller exploderande tändare alltså... MEN, beware, kanterna på kapsylen är fortfarande vassa och jisses vad on det gör när man får en flaska där korken sitter hårt... har ettt elakt ärr på två fingrar som en reminder.

Kolla även in 3 goda 2.8 ölsorter