onsdag 2 februari 2011

Tre softa Cornelis Vreeswijk låtar


Lyssna och njut till tre Cornelis Vreeswijk låtar. Denne man är tveklöst en av vår tids allra bästa poeter! Det är någonting med just Cornelis Vreeswijk låtar som gör att mitt sinne får ro. Man slappnar av helt enkelt!
(länkade till YouTube)






1. Turistens klagan

Detta är en riktig sköning med en som vanligt välskriven text.
Jag vet ej varför men jag associerar denna sång med en kall vinterkväll
framför brasan i min faster hus! vi har dock aldrig spelat låten där...

2. Ballanden om Fredrik Åkare och Cecilia Lind

En klassiker som aldrig blir gammal...

1. En gammal trubadur

"så länge det finns ungar så finns det hopp"...
inga ord i världen är mer sanna än dessa. Den här visan ger mig alltid en
kraftboost när sinnet tynger.


Hitta mer om Cornelis Vreeswijk låtar på denna länk, och mer om Cornelis liv på hans officiella hemsida.

Jag kan rekomendera att läsa "Ett bluesliv : berättelsen om Cornelis Vreeswijk" av Klas Gustavsson. Man kan hitta boken på om man har tur.

bild från Piano Piano! på flikr