lördag 12 februari 2011

Tonys tre bästa billiga 2.8 ölsorter

Japp, jag gilar öl och även de "blaskiga" 2.8orna! Detta är mitt andra ölinlägg och det kommer bli betydligt fler om jag kälnner mig själv :). Jag var på Willys idag och handlade käk och fann en för mig hitills okänd sort på hyllan. Kostade otroliga 16 kr för ett 6pack så jag var ju tvungen att testa...

Här är mina bästa billiga 2.8or so far! Har ni förslag på andra okända billiga 2.8or så säg gärna till!

1. Mariestad  6p 24 kr

Jag gillar Mariestad mycket och även 2.8orna håller mycket hög klass. Även om Mariestad knappast kommer upp i klass med de kontinentaleuropeiska ölen så tycker jag ändå att märket står sig väl. En halvliter 2.8 Mariestad på verandan efter en tuff fight med halvmeterlång gräsmatta är gudomligt under varma sommardaga (de är snart här :) ). En bra bruksöl som jag gärna köper hem på vardagen också!

2 Crocodile 6p 20 kr

Billigaste ölen på ICA där jag bor. Kanon att släcka törsten med och fungerar jättebra till maten på vardagar. Crocodile får mig alltid att minnas tillbaka till åldern runt 13-14 när vi sprang omkring  i byn och hetsdrack folköl... Hade man tur kunde man få en helkvällsfylla för bara tre stycken. Det här var ju naturligtvis fantastiskt eftersom veckopengen ränkte ju inte till värst mycket på den tiden.. och Croc var billig då med!

3 Risingsbo 1856 6p 16kr

Hahaha! Vilken lyckoträff! Var som sagt på Willys idag och hittade den här punkisen på hyllan. Jag såg att folk gick omkring bland de "finare" ölsorterna och trevade och funderade...sen när ingen tittade så slank det ner ett sexpack Risingsbo i vagnen iallafall. Jag blev ju nyfiken naturligtvis och huttade ner ett packe i smyg jag med och gömde den under en stor påse pommes... Tog en av dem till maten idag och den var faktiskt inte alls så dum som jag befarat. Kan bero på att jag förväntat mig någt liknande halvfermenterat disktraseurkram, men den fungerade helt ok. Jag tog ett par till under filmen sen och de slank ner utan problem de med, så tummen upp för denna bubblare :)

Om du gillar öl så har jag fler tips på goda utomeuropeiska ölsorter

Bild från D.A.K. photography på flikr