onsdag 2 februari 2011

Tre bra actionfilmer på Voddler

Ång-TVs tid är över för min del och jag tänkte ta de första stapplande stegen in i 2000-talet. Har precis fixat Voddler på laptopen samt en HDMI kabel till nya platt-TVn.

Laddade upp Voddler på mindre än någon minut och till min förvåning fanns där ju massa GRATISFILMER! Ok, de är kanske inte de bästa man producerat i filmväf överlag, men det finns ju flera guldkorn!

Här är mina tre bästa so far...

1. Lord of War

Nicholas Cage spelar Ukrainaren Yuri Orlov med stora drömmar i livet. Yuri har tröttnat på det monotona och hopplösa livet i sitt amerikanska skumraskkvarter och ger sig i kast med den betydligt mycket mer spännande vapenhandeln. Han börjar som en smålangare till lokala gangsters, men finner snart att hans talanger är välkomna på den betydligt mer lukrativa internationella marknaden. Genombrottet får han då Sovietunionen faller och Yuri, via sin farbror i Ukraina, får tillgång till en obehagligt stor militär vapenarsenal. Dessa krängs till världens orosländer, framförallt krigshärjade områden i Afrika. Yuri lyckas köpa de flesta som kommer i hans väg, utom omutbara ATF agenten Jack Valentine (Ethan Hawke) som konstant är honom i hasorna. I den här filmen kommenterar Yuri sina agerande som "narrator" och man får därmed en inblick denna mans tankar och moraliska betänkligheter genom filmen. Detta är ingen actionrulle per se utan mer en film som faktiskt får en att fundera lite över hur saker och ting går till i världen... tummarna upp, den är kanonbra, men eftersom jag är ett stort Cage-fan är jag fullständigt partisk... :)

2. Lucky number Slevin

En riktigt cool och mycket smart action/gangster rulle med alltjämt stencoola Bruce Willis och den vältalige Morgan Freeman. Huvudkarraktären Slevin (Josh Hartnett) kommer till en ny stad för att träffa en gammal vän men blir förväxlad med dennes identitet. Vännen är en gambler som gjort sig skyldig stora summor pengar till två rivaliserande lokala gansterbossar och nu flytt staden. Slevin måste fixa fram pengar fort innan han själv blir fixad och hans inblandning i båda ganstersidors intressen gör saken ganska komplicerad...
Jag är helt såld på smarta actionfilmer och jag njöt verkligen av varje sekund av denna hyfsat stjärnspäckade rulle.

3. An empress and her warriors

En trevlig överaskning från Hong Kong. Historien utspelar sig i Kina före landet enades, en tid där lokala krigsherrar slogs om herraväldet över små landområden. Efter en strid och en lömsk kupp mot sin far hamnar unga Yen Feier (Kelly Chen) på tronen i ett av dessa "kungadömen" och trots lite "lack of confidence" initialt så ger hon sig i kast med att försvara sitt land mot inkräktande krigare. Hon blir dock snart förrådd av sin ambitiösa bror som fösöker lönnmörda henne. Skadad av förgiftade pilar under en ridtur hamnar hon hos en mystisk eremit som tagit tillflykt djupt in i skogen. De blir givetvis kära men Jen måste snart tillbaka till sitt rike för att fortsätta kampen mot fienden...
Ok, det kanske inte är den mest orginella plotten, men det är en schysst rulle med bra skådisar. Jag gillar dessa typer av filmer och Kinesiska produktioner har verkligen vuxit på mig den senaste tiden.
Ta en titt...det är ju GRATIS!!! :)