onsdag 9 februari 2011

Whisky in the jar... Tonys 3 gudomliga whiskysorter!


Även då jag hör att många tar till flaskan när det går åt h-e, så försöker jag att bara dricka när jag är glad. Jag är rätt glad idag, trots den smärre chockartade och otroligt pinsamma arbetsintervjun i tisdags... (läs tidigare inlägg). Det sorgligt nog så lite pengar i plånkan så jag får önska en flaska (eller tre) istället. Går nästan lika bra! Man blundar och låter minnen ta en bort till de snöklädda bergen i Skottska högländerna...

Sätt gärna på "Whisky in the jar" när du läser inlägget (youtube i nytt fönster):

Dubliners - Äkta folkmusik version
Metallicas version

Här kommer tre av de absolut bästa whiskysorterna jag provat hittills.



1. Highland Park 18yrs

Det finns whisky och så finns det Highland Park.

Highland Park säger själva att de tillverkar "the best sprit in the world" och det fins inte många sanningar med lika stor underlad som detta påstående. Det krävs att man levererar om man vågar hävda något sådant i den otroligt kräsna och tyckvilliga whiskyvärlden... och gissa om man levererar! Förutom alla hundratals tunnor som produceras vid destilleriet på Orkney så levereras även en oförglömlig smakupplevelse, framförallt via den 18 åriga Highland Park!

Om ni gillar whisky och inte har testat denna någon gång så tycker jag definitivt att det är dags att svänga förbi systemet och köpa en pava. Det här är tveklöst den absolut godaste dryck som någonsin tappats ur en kopparstill (och säkerligen som tillverkats överhuvudtaget). Färgen är vackert gyllene (tror jag, är det bäst jag tillägger...) och smaken... smaken gidarnas ambrosi skäms när man tappar upp ett glas HP18!!! Smaken går knappt att beskriva men påminner faktiskt vagt om svagt rökt honung. Även om den 12-åriga HP är riktigt god och vunit många priser, så står 18-åringen helt i en klass för sig.
Det här är den enda whiskyn jag droppar lite vatten i för att få fram de där extra smakerna och endast dricker vid mycket speciella tillfällen. Om dropparna gör den mer smakrik eller inte har jag ingen aning om, och jag bryr mig heller inte, det ska göras. Det är dessa små riter som gör whiskydrickandet till den magiska och myomspunna upplevelse som det utgör, och när den dessutom delas med likasinnade och en god cigarr är upplevelsen oöverträffad.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta underbarn (ungdom), och om ni vill veta mer så rekommdenderar jag starkt att ni letar upp boken "Whisky av Michael Jackson" på (länk). En kanonbok med spännande och väldigt värdefull information om whiskysorter från bl.a. skottska högländerna. Jag fick en i present av frugan sist jag fyllde år och sträckläste den.

2. Glenmorangie Quinta Ruban (Port finish)

Den här whiskyn är inte ljusår i närheten av Highland Park, men den är ändå den näst godaste whiskyn jag provat. Den är mjuk och hård på en gång och när man tagit en sip så känner man hur den först skakar om i halsen, sen värmer magen och slutligen får näsan att pirra när ångorna studsar upp igen! Det låter inte så mysigt för den oinvigde kanske, men det här är flör mig ett gott tecken på äkta kvalitet. Ett annat gott kvalitetstecken är att den bildas fina trögflytande droppar på sidan av glaset om lutar det lite åt sidan och sedan tillbaks.

Smaken är väldigt speciell och är resultatet av en våldsam men samtidigt väldigt fint avvägd kollision mellan whiskyns råhet och brutala styrka med den ljuva sötman som uppstår under de sista årens lagring i portugalliska port fat. Om smaken är fantastisk så är lukten gudomlig!. Det är svårt att inte andas in samtidigt som man sväljer... (det gör skitont så gör inte det!) När jag får en chans att sätta ett glas Glenmorangie Port till munnen är jag en lycklig man!.

3. MacAllan 10yrs.

Här är ytterligare en fantastik whisky som precis likt Glenmorangie härstammar från Skottska högländerna. De kallar sig "The Masters of Taste" vilket är nästan lika stöddigt som ljuva Highland Park, och de lever mer än väl upp till namnet. Smaken är Whisky! Det smakar helt enkelt som whisky ska göra om den här sorten och jag kan inte annat än att hålla med dem i sitt uttalande om att de bemästrar den smaken. Det jag uppskattar mest är att den är clean, enkel och precis vad jag skulle bjuda någon på som undrar hur whisky "ska smaka"...!

Kolla även in Tonys topp tre goda utomeuropeiska ölsorter

Bild från VirtualErn på flickr

Vill ni veta mer så finns det kanonbra böcker om whisky på Adlibris, en perfekt present till dig själv eller din vän!