onsdag 16 februari 2011

Tonys extraknäck!

Extraknäck - Tonys tips
Extraknäck handlar givetvis om att arbeta lite extra antingen vid sidan av studier eller annan typ av arbete. Att extraknäcka kan vara ett otroligt bra sätt att öka på månadsinkomsterna. Det kan dessutom vara ett riktigt bra sätt att spara ihop till något man gärna vill ha, typ en resa eller en ny bil eller något annat lyxigt. Inkomsterna från extraknäcket sätts då med fördel in på ett separat konto, och det är riktigt kul att se dem växa. Här kommer tre av mina bästa tips på extraknäck. Om ni vill komplettera listan så är det bara att kommentera nedan (ni får även lite länk-kärlek tillbaka eftersom jag har dofollow aktiverat på bloggen!).

1. Extraknäck som intervjuare

Jag fick ett fantastiskt tips om att extraknäcka som telefonintervjuare på ett marknadsundersökningsföretag. Många sådana företag har ofta ett omfattande behov av många arbetare som kan jobba kväll och helger. Detta är givetvispå grund av det är just vid denna tid man förväntar sig att gemene intervjuobjekt ska vara hemma och ha tid att svara på frågor.

Det bästa med detta jobb är att schemat ofta är mycket flexibelt och att man i stort sätt arbetar när man vill  (perfekt under studier etc.). Många ryggar tillbaka vid tanken att ringa hem till folk under dessa tider, men svenskarna är faktiskt mycket trevligare och mer tillmötesgående än man kan tro!. Gör man dessutom klart för intervjupersonen att man inte ska sälja något så är det ännu lättare.

Många företag ger en dessutom en fast timlön till skillnad från telemarketing företag där provision är vanligare. Intervju-jobb är därmed både trevligare och mindre stressfullt! Kolla om det finns ett företag i din stad som sysslar med detta och ring och hör om du kan få en plats! Fast timlön, flexibilitet och framförallt enkelheten gör att detta extraknäck hamnar på förstaplatsen. Sök på ENIRO!

2. Extraknäck som statist! 

Jobba som statist/modell/skådespelare eller eventpersonal mm. Här kan man tjäna ca 300-1000 kr per uppdrag, eller från 3000 upp till 10000 kr för olika typer av reklam. Ett tips är att kika in Statist.se. Ett litet tips: På mitt förra jobb hade jag en riktigt skön kollega som hade en mycket ovanlig 1800-tals mustash som statistsökarna uppskattade mycket... och han fick många uppdrag!


3. Extraknäck via internet

Det här är inte så lätt som det påstås vara på alla "get rich quick"-sidor därute i etern. Men det finns några trevliga tips som fungerar. Regel ett är att du aldrig ska betala för att börja tjäna pengar...det är scam i de flesta fall!. Jag har testat det nya fenomenet med att göra betalda marknadsundersökningar på nätet. Det här fungerar bra och är dessutom rätt kul eftersom man helatiden får nya uppslag och information om att produkter som kommer ut på marknaden. Jag har skrivit lite på en annan sida, Betalda undersökningar - hur fungerar det? om detta just i och men att jag började med detta och var i behov av lite extra cash. Jag fick dock ett jobb strax efter jag började skriva så jag tror att det bara är upp till första hundringen jag redovisade där. Finns lite godis och tips och tricks där dock.


Att extraknäcka genom online marketing är något som fungerar bra också. Här kan man använda sig av affiliateprogram som Affiliator - Sveriges nya affiliateprogram och Tradedoubler. Dessa företag är mycket etablerade och seriösa och erbjuder dig att bli marknadsföringspartner med mängd olika företag. Detta fungerar genom att man laddar man upp en banner eller länk på sin hemsida eller blogg och får lite provision när folk klickar på dem (och ofta mer om klicket dessutom leder till ett köp). Detta är ett lätt och passivt extraknäck. Framförallt bloggar är bra att börja med eftersom de ofta är gratis och väldigt enkelt att sätta upp (som denna blogg) även för folk som inte kan webdesign. Jag är definitivt inte en datakille men klarade sätta upp denna blogg på någon minut!.

Ett annat tips är att skriva artiklar och få betalt för dem. Jag är dock inte så insatt i detta ännu men du kan läsa mer på denna sida (Obs! detta är inte min egen sida).