tisdag 8 februari 2011

Tonys inga topp tre idag....

Det finns inget som slår min arbetsintervvju idag ändå så det är ingen idé att lista nått mer.

Arbetsintervjun gäller en tjänst som kvalitetssäkrare/labbtekniker (QC) på ett av världens största färgföretag. Jag har en god portion kemi i min utbildning och har dessutom tidigare jobbat mycket på labb.
En glad och positiv jag kommer in i ett rum med tre personer som ser sådär auktoritära ut som folk gör på ett internationellt företag. Vi börjar prata om allt möjligt och det verkar som om allt går min väg. Plötsligt går en av personerna ut och när hon kommer tillbaka slänger hon upp en liten bok med massa prickiga cirklar i...

Jaha, det är givetvis ett klassiskt färgtest. Jag öppnar första sidan och ser klart och tydligt siffran 3. Inga problem detta ju!

Jag vänder sedan sida och till min förvåning ser jag inga siffror alls. - Hmm, kuggfråga säkert, tänker jag och vänder sida igen och givetvis fanns där ingenting heller. Jag sneglar upp mot de tre personerna som förut såg så trevliga ut men nu ser betydligt läskigare ut...

Jag bläddrar snabbt vidare och konstaterar att det inte finns en enda förbannad siffta i hela boken. Jag vänder boken till en av gubbarna och frågar lite försynt - ser du någon siffra där? .... mmm, säger mannen och tittar på sina kollegor lite obekvämt. - Du vet om att det är en QC tjänst inom färgbranchen du söker?, säger han. - Jo, svarar jag i ett blekt försök till att låta självsäker. Det visar sig förga förvånande att det inte fanns en enda sida med "kuggfrågor" i hela boken...

Herregud, JAG ÄR FÄRGBLIND!

Och här sitter jag i en prestigefull arbetsintervju i på världens största färgföretag... jag vill givetvis bara dö och sjunka genom golvet. - Hur i-h-e ska jag ta mig ur det här?

Jag försöker ju säga att jag visst ser färger, men kanske inte så tydligt. Jag pekar på en vad jag anser vara "röd" stol och hävdar bestämt att jag kan se rött. Givetvis finns det (enligt gubbarna) inte en enda röd stol i hela rummet. Om jag någonsin velat dö och sjunka genom golvet förr... ja ni fattar.

Jag försvann rätt snabbt ut genom dörren, in i bilen och gasade ut ur området bara för att bli stoppad i vakten.... givetvis hade jag överskridit de 20 km i timmen med råge i mitt futila försök att fly. -Jag såg inga fartskyltar, muttrar jag till vakten... På vägen hem slår det mig att skyltarna givetvis måste ha varit väldigt färgranna och därmed undgått mina uppenbarliga färgklena ögon. Vilken skitdag!