måndag 14 februari 2011

Tonys tre tips om Personligt brev och CV inför jobbansökan

Att söka jobb kan vara väldigt frustrerande och nästan ångestladdat ibland, speciellt när man befinner sig i en situation då man måste ha ett nytt jobb. Det är ofta väldigt många som söker utlysta tjänster och precis som när man försöker få några läsare till sin blogg på nätet så gäller det att hitta sätt hitta sätt att göra sin ansökan svår att undgå för läsaren. Här är Tonys topp tre tips, baserade på egna erfarenheter
, om hur man kan lägga upp en strategi för att iallafall öcka sin chans att komma till intervjun! Intevjun i sig ska jag skriva om vid ett senare tillfälle!

1. Information is King när du skriver Personligt Brev

Jag brukar försöka hitta så mykcet information om företaget/uppdragsgivaren jag kan innan jag börjar skriva. Dessutom tittar jag även på vem som är kontaktpersonen. Ett förslag är att ringa och prata med kontaktpersonen innan du söker, försök att vara avslappnad men seriös, prata tydligt men "mänskligt" och ha minst fyra-fem RELEVANTA frågor om tjänsten och företaget förberedda. Mellan dina fokusfrågor försök genom att spinna lite vidare på de svar som personen ger och försök bilda en uppfattning om den du pratar med.  Det går även att hitta mycket information på nätet om personer med lite mer ovanliga namn och den kan vara ovärderlig (OBS det är ingen bra idé att antyda att du gjort detta även om du tror det kan vara bra  för att framhäva ditt engagemang. Nu har du ett mycket bättre udnerlag för ditt CV och framförallt personliga brev. Jag har ofta fått kommentarer om att just mitt personliga brev varit mycket tilltalande och bra skrivet och jag vill gärna tro att mina förberedelser hade iallafall något att göra med det :)
 


2. Skriv ditt personliga brev med entusiasm och försök att tona ner egocentrin. 

Tank på layouten! gör det personlig och professionellt! Visa att du kan hantera datorn ;)
Börja gärna ditt PB med att få med några bra kvaliteter som passar in på dig själv. Detta ger direkt läsaren positiv och personlig bild av dig. T.ex: "Hej! Jag heter Tony... och är en trevlig, ambitiös, och mycket social kille som har en positiv inställning till det mesta i livet.  Jag har tidigare erfarenhet från... och tror att jag skulle kunna göra ett bra jobb som...." Sen kommer det kluriga. Nu måste du återigen fånga arbetsgivarens intresse och det bästa du kan göra här är att använda dig av den info du skapat enligt ovan. Vad behöver företaget, vad gillar kontaktpersonen, vilka av mina egenskaper kommer företaget värdera högst? Jackpotten kan man kamma hem om man lyckas hittta viktig info som inte tagits upp i utlysningen... detta visar att du är insatt och bryr dig om tjänsten. E.g. "Jag har förstått att ni (företaget) befinner er i en expansionsfas i nuläget och att ni kanske även skulle värdesätta ...egenskaper/erfarenheter...". Mixa detta med beskrivningar av tidigre tjänster och uppgifter man haft som kan passa i sammanhanget. Sen är mannäsatn hemma. Glöm dock inte att i näst sista stycket berätta vem du r och avd du är intresserad av. använd igen infon enligt ovan... är arbetet fysiskt krävande så lyfterdu fram dina sport/gym intressen och är det problemlösning så spelar du schack, mcyket folk i arbetsteamet, ja då är du mycket social på fritiden (tänk på att du inte ska ta för stor plats i en ny grupp om du inte är scvhef dock). Avsluta med ett stycke där du skriver att du hoppas att företaget finner beskrivningen av dig själv intressant och att du jättegärna svarar på frågor vid en den ev intervju för att de ska få en bättre bild av dig....etc. Bästa hälsningar...Tony

3. Appearance is everything...pärmknepet

Skicka inte ett email även om det är enkelt! Vill du jättegärna ha jobbet, skriv ut dit CV och PB och skriv under dem med egen namnteckning, bifoga kopia på betyg och framförallt utlåtande av tidigare arbetsgivare. Ta gärna med andra dokument som är relevanta för tjänsten. Något som fungerat bra för mig tidigare har varit att häfta ihop  köpa ett a4 brev i en oskrikig, men utstående färg och skicka per post till företaget (Har du kass handstil som jag så be någon anna att skriva adressen på framsidan!!!! ;). Men det bästa tipset någonsin är att köpa en vanlig hård pärm, köp den smala varianten och sätt in dina papper i den. Permen gör det svårt för arbetsgivaren att lägga dig underst i en hög med andra undersökningar... antingen hanar du on top (troligast) om inte så kommer din frmtida arbetsgivare inte glömma att du skickat in en så personlig och avvikande ansökan!

Jag kommer säkert att skriva mer om detta framöver eftersom jag tycker ämnet är jätteintressant!

Här kommer ett bra tips där du kan få mer information om CV och personligt brev inför jobbansökan.

Bästa hälsningar,
Tony